W pierwszym odruchu to działanie wydaje się najłatwiejsze i najskuteczniejsze - obniżyć ceny i sprawić, że klienci zaczną walić drzwiami i oknami. Ale to działanie na krótką metę. Przyjdą raz i drugi, a potem pójdą do kolejnego sklepu czy punktu usługowego, w którym ceny są jeszcze niższe. Taka wojna podjazdowa na ceny może trwać bez końca, o czym doskonale wiemy, obserwując sposób funkcjonowania najpopularniejszych dyskontów.
A nam przecież nie chodzi o to, żeby obniżać ceny narażając całą misterną strukturę producentów, dystrybutorów oraz sprzedawców na straty - nam chodzi o stworzenie (by nie rzec: wychowanie) grupy klientów, którzy wracają właśnie do nas, bo warto. Bo oferujemy nie tylko sensowne ceny, ale przede wszystkim wysoką i przewidywalną jakość.
Reklama dźwignią handlu
To stare, zapomniane nieco hasło, wciąż ma rację bytu. Kiedyś jedyną dźwignią była reklama w mediach i nie każdy miał do niej dostęp - bo droga. Spot telewizyjny albo radiowy tudzież plakat; to była krótka lista możliwości. W dobie mediów społecznościowych cierpimy raczej na kryzys urodzaju. Reklamować można się na tyle różnych sposobów, że głowa mała. Ale w codziennej praktyce i tak najbardziej nośna okazuje się reklama docierająca do klienta bezpośrednio w punktach sprzedaży i na ulicach. Materiały reklamowe POS to tego rodzaju gadżety reklamowe, na które klient nie może się nie nadziać - one same wchodzą w ręce i pod nogi. O ile ulotki, gazetki czy wizytówki ustawione w atrakcyjnie wyeksponowanym stojaku czy kieszeni są już dla klientów oczywistością, o tyle potykacze (bardzo adekwatna nazwa!) wciąż jeszcze budzą zaciekawianie. Obok potykaczy z tworzyw sztucznych oraz aluminiowych, coraz częściej sięgamy po modele drewniane w tym tablice kredowe. Na tradycyjnej kredowej tablicy można nie tylko umieścić menu czy informacje o promocjach dnia, ale też można ją wykorzystać do wejścia w inteligentną interakcję z potencjalnym klientem. Intrygująca zajawka na tablicy może skusić do wejścia nawet osobę, która w ogóle nie planowała skorzystać z naszych usług.
POS - inteligentny punkt sprzedaży
Każdy punkt usługowy, sklep czy firma ma wiele możliwości rozreklamowania swojej działalności. Obok reklamy we własnej siedzibie korzystamy z okazji propagowania swojej oferty na targach branżowych czy w przestrzeni publicznej (np. podczas imprez masowych). Wszędzie tam doskonale sprawdza się przenośny punkt sprzedaży, który zaopatrzyć możemy w maszty, flagi, stojaki z ulotkami czy wizytówkami. Im bardziej widoczny POS, tym większa gwarancja, że przyciągnie uwagę. Im ciekawsze i lepiej wyeksponowane materiały reklamowe, ty większe prawdopodobieństwo, że zaintrygowani klienci pojawią się w naszym sklepie czy firmie, żeby u źródła sprawdzić atrakcyjność oferty. I tu nie może czekać ich rozczarowanie - tak jak inteligentny był nasz zewnętrzny punkt sprzedaży, tak równie zaskakujące i atrakcyjne wizualnie powinno być nasze stałe miejsce działalności.
Cena ma znaczenie, ale jeszcze większe znaczenie ma relacja jakości do ceny. Budując długofalowe relacje z klientami nie możemy poprzestać wyłącznie na promocjach i obniżkach.