Reklamy w Internecie
Współczesny rynek reklamy internetowej jest ogromny i błyskawicznie oraz dynamicznie się rozwija, czego odzwierciedleniem są pojawiające się niemal z dnia na dzień nowe trendy czy dotąd nieznane formy marketingu internetowego. W realiach XXI wieku, kiedy znakomita większość z nas ma praktycznie nieograniczony dostęp do sieci, reklama internetowa jest skutecznym i potężnym narzędziem, dzięki któremu reklamująca się firma lub podmiot może wiele zyskać – i to nie tylko w wymiarze czysto finansowym.
Historia
Pierwsze formy reklamy internetowej, które można uznać za nowoczesne, pojawiły się około połowy lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia. To właśnie wtedy na ówczesny, bardzo jeszcze skromny rynek trafiła przeglądarka Mosaic (w późniejszym czasie zmieniono tę nazwę na Netscape Navigator), która jako pierwsza była zdolna do wyświetlania grafiki, co w konsekwencji kompletnie zrewolucjonizowało rynek reklamy internetowej. Do tamtego momentu bowiem reklama sieciowa polegała na rozsyłaniu za pomocą e-maili ofert reklamowych do potencjalnych klientów.
A może potrzebujesz również materiałów reklamowych do swojego sklepu czy firmy stacjonarnej?
Wprowadzenie obsługi grafiki do przeglądarek radykalnie zmieniło oblicze reklamy internetowej oraz pozwoliło reklamodawcom docierać do znacznie większej liczby odbiorców niż kiedykolwiek wcześniej. Był to również początek ery bannerów i wszelkiego typu nachalnych form reklamy, które stały się bezpośrednią przyczyną opracowania blokad AdBlock, czyli oprogramowania (najczęściej w postaci wtyczek do przeglądarek internetowych lub modułów programów antywirusowych) zapobiegającego wyświetlaniu się niechcianych reklam.
W Polsce pierwsze reklamy w postaci bannerów pojawiły się już w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych XX wieku, na nowopowstających rodzimych stronach internetowych. Od tamtego czasu reklama internetowa w naszym kraju rozwija się w dokładnie tym samym tempie, co na całym świecie.
Nowoczesne formy reklamy w Internecie
Liczba form marketingu internetowego jest na chwilę obecną ogromna i nawet pobieżne opisanie wszystkich jest praktycznie niemożliwe – choćby dlatego, że niemal z miesiąca na miesiąc pojawiają się nowe, a inne odchodzą do reklamowego lamusa jako przestarzałe i nieskuteczne. Warto w tym kontekście mieć świadomość tego, że obecnie Internet nie jest już jedynie medium, które można traktować jako dodatkową formę komunikacji czy reklamowania się dużej liczbie potencjalnych klientów. Dziś jest to główny kanał komunikacyjno-dystrybucyjny dla praktycznie każdej branży, a co za tym idzie nieobecność w sieci oznacza także i nieobecność w świadomości szerokiego odbiorcy.
Wśród najczęściej stosowanych obecnie form reklamy internetowej wyróżniamy przede wszystkim:
-
kampanie Google AdWords (linki sponsorowane), które można w łatwy sposób dostosować do wymagań i posiadanego budżetu; kampanie te mają bardzo szeroki zasięg,
-
artykuły sponsorowane, stanowiące coraz popularniejszy sposób na przekonanie czytelników do zakupu danego produktu albo skorzystania z opisywanej usługi lub usług,
-
bannery reklamowe, przez niektórych uważane za relikt poprzedniej epoki, tak naprawdę nadal stanowią całkiem skuteczny nośnik reklamy, o ile zostanie zastosowany w odpowiedni sposób; reklama bannerowa może być w łatwy sposób targetowana i ma ogromny zasięg,
-
filmy na YouTube, zyskujące coraz większą popularność jako nośnik treści reklamowych z uwagi na możliwość precyzyjnego zmierzenia ich skuteczności oraz zasięgu oddziaływania,
-
marketing automation, czyli rozsyłanie materiałów promocyjno-reklamowych do określonych klientów w oparciu o zebrane na ich temat informacje oraz o ich zachowania,
-
działania reklamowe w social mediach (m. in. Facebook, Twitter, Instagram), których coraz wyższą skuteczność potwierdzają liczne badania i analizy rynku,
-
współpracę ze znanymi blogerami; ta forma działań reklamowych niejednokrotnie pozwala firmie dotrzeć do grona odbiorców nieosiągalnych w inny sposób,
-
marketing wirusowy, którego wysoką skuteczność udowadniają kolejne przeprowadzane w ten sposób kampanie; warto dodać, że reklama wirusowa jest niełatwa do opracowania i efektywnego zastosowania.
Zalety i wady reklam internetowych
Reklama internetowa, jak wszystkie inne rodzaje reklam, ma określone zalety i wady, z których istnienia warto zdawać sobie sprawę przed wdrożeniem kampanii reklamowej. Poniżej wymieniamy najważniejsze naszym zdaniem plusy i minusy e-marketingu.
Zalety:
-
reklama internetowa pozwala nawiązać oraz utrzymać długotrwałe relacje z konsumentami (klientami), co w dłuższej perspektywie czasowej przekłada się na zwiększenie zysków firmy,
-
globalny zasięg i brak ograniczeń typowych dla stacjonarnych (standardowych) form reklamy – reklama internetowa może docierać wszędzie i o dowolnym czasie, co pozwala znacząco zwiększyć grupę docelową odbiorców,
-
możliwość dowolnego sprofilowania reklamy pod konkretną grupę docelową, co skutkuje istotnym obniżeniem całościowych kosztów danej kampanii reklamowej,
-
możliwość dynamicznego dostosowywania reklamy do wymagań rynku oraz konsumentów (czyli potencjalnych klientów) nawet podczas trwającej kampanii przy relatywnie niewielkich nakładach finansowych,
-
całodobowa dostępność materiałów reklamowych oraz możliwość zastosowania technik i form przekazu przyciągających uwagę internautów,
-
możliwość stworzenia wizerunku nowoczesnej firmy, która jest na bieżąco ze światowymi trendami (zarówno w zakresie reklamy, jak i kontaktu z klientami),
-
możliwość łatwego uzyskania szczegółowych informacji dotyczących preferencji zakupowych internautów (badania i ankiety on-line), co pozwala lepiej dopasowywać ofertę firmy do upodobań potencjalnych i aktualnych klientów,
-
niskie ogólne koszty internetowych kampanii reklamowych, co w praktyce oznacza, że mogą sobie na nie pozwolić nawet firmy o względnie niedużych budżetach przeznaczonych na działania reklamowe.
Wady:
-
całkowita niemożność dotarcia z ofertą reklamową do osób niekorzystających z Internetu (szczególnie dotyczy to osób w starszym wieku),
-
prowadzenie skutecznych działań reklamowych w internecie wymaga skorzystania z usług agencji, które zajmują się e-marketingiem,
-
brak unifikacji w zakresie cen poszczególnych usług reklamowych - różne agencje reklamowe rozmaicie wycenią jedną i tę samą kampanię reklamową, przy czym nie obowiązuje tu zasada, że im wyższa cena, tym wyższa jakość usług,
-
częste pomijanie reklam internetowych („przeklikiwanie” albo stosowanie blokerów typu AdBlock), zwłaszcza bannerów, co skutkuje obniżeniem skuteczności i zmniejszeniem zasięgu kampanii,
-
treści reklamowe rozsyłane drogą mailową są bardzo często traktowane przez odbiorców jako spam i usuwane bez zapoznania się z treścią wiadomości, w konsekwencji wpływając negatywnie na wizerunek firmy rozsyłającej reklamy w formie e-maili.
W kontekście powyższych rozważań widać wyraźnie, że reklama internetowa ma ogromny potencjał, o ile się w nią odpowiednio zainwestuje – zarówno czas, pomysły, jak i środki.
Czy warto? Dla specjalistów od marketingu odpowiedź jest oczywista: reklama tego rodzaju jest o wiele skuteczniejsza niż jej tradycyjne formy, co przekłada się między innymi na większe zyski dla reklamodawcy. A przecież w biznesie właśnie o zyski chodzi...