Według najczęściej spotykanej definicji reklama wewnętrzna (ang. indoor) do przekazu reklamowego wykorzystuje wszelkiego rodzaju systemy wystawiennicze umieszczane w taki sposób, by zainteresować widzącego ją konsumenta i nakłonić go do podjęcia określonych działań (zwykle chodzi o zakup danego produktu lub usługi).
Z reklamą tego rodzaju najczęściej spotkać się można w restauracjach, pubach, nocnych klubach, kampusach uniwersyteckich, galeriach handlowych, sklepach, na parkingach podziemnych, w windach, poczekalniach, klubach fitness, szkołach i przedszkolach, a nawet w toaletach.
We wszystkich wymienionych miejscach kontakt potencjalnego odbiorcy z reklamą jest znacznie dłuższy niż w przypadku reklamy zewnętrznej czy telewizyjnej, a przede wszystkim przebiega zwykle w sposób niezakłócony. To oznacza, że skuteczność reklamy wewnętrznej jest nieporównywalnie wyższa niż innych form reklamy, o ile spełnia ona następujące warunki:
- nośniki reklamy wewnętrznej w danej przestrzeni są umieszczone w taki sposób, żeby uwaga potencjalnego odbiorcy skupiała się wyłącznie na nich (brak innych, konkurencyjnych przekazów);
- oferta reklamowa jest zlokalizowana w pomieszczeniu/pomieszczeniach, w których zakładana grupa docelowa przebywa relatywnie długo;
- reklama znajduje się na drodze konsumenta wybierającego się po dany produkt (albo rodzaj produktu);
- przekaz reklamowy jest dostosowany zarówno do miejsca, w którym się znajduje, jak i do zakładanego odbiorcy (odbiorcy są nieprzypadkowi).
Opłacalność i skuteczność reklamy wewnętrznej
Badania nad skutecznością reklamy wewnętrznej pokazują, że zapamiętywalność tego rodzaju reklam jest bardzo wysoka – plasuje się na poziomie 80-95%. Jednocześnie jest to relatywnie tania forma reklamy: dla przykładu, za umieszczenie reklamy w pubie albo klubie trzeba zapłacić około 1/3 kwoty wymaganej od reklamodawcy za billboard. Koszty emisji reklamy w telewizji są jeszcze wyższe. Z tego względu indoor jest dobrym rozwiązaniem zwłaszcza dla firm małych i średnich, które nie posiadają dużych budżetów na cele promocyjne, a jednocześnie chcą się reklamować konkretnej grupie konsumentów.
Indoor - formy reklamowy węwnetrznej
Najczęściej spotykane formy reklamy wewnętrznej to:
- stand – przenośna tablica zawierająca jedno- lub dwustronnie nadrukowaną treść reklamową, zwykle wykonana z litej lub falistej tektury. Stand może również przyjąć formę stojaka służącego do ekspozycji produktów lub ulotek reklamowych;
- neon - reklama świetlna najczęściej w formie napisów, choć neony nietekstowe są również spotykane. Różne barwy światła uzyskuje się dzięki zastosowaniu różnych rodzajów gazów szlachetnych (lub ich mieszanek) oraz odpowiedniego luminoforu;
- kaseton – płaska, posiadająca wewnętrzne podświetlenie reklama ścienna, z aluminiowym obrzeżem (listwą) i licem wykonanym zwykle z plexi;
- grawerton – termiczny nadruk na blasze, następnie mocowany na płycie MDF. Jest odporny na zadrapania i można go zmywać, nie należy jednak eksponować grawertonu na działanie promieni UV;
- ekran ledowy – ekran wykonany z diod elektroluminescencyjnych (LED), umożliwiający wyświetlanie dowolnych treści reklamowych (w tym kilu różnych jednocześnie). Najwyższej jakości ekrany ledowe mogą wyświetlać obraz złożony z około 1 miliarda różnych kolorów;
- litery przestrzenne - forma reklamy charakterystyczna głównie dla outdooru, coraz częściej znajduje zastosowanie także w reklamie wewnętrznej. Litery przestrzenne zwykle wykonuje się ze styroduru, PCV, miedzi, aluminium lub plexi, można je podświetlać od wewnątrz;
- ścianka ekspozycyjna – wykonany z profili aluminiowych system wystawienniczy jedno- lub dwupanelowy, często montowany w betonowych podstawach dla uzyskania wyższej stabilności;
- backlight – nośnik reklamy wykonany z tkaniny PCV podświetlany od tyłu, często za pomocą diód LED;
- potykacz - stojak składający się z dwóch połączonych ze sobą ram z PCV lub innego wytrzymałego tworzywa, przeznaczony na plakaty lub inne graficzne materiały reklamowe, które można łatwo wymieniać na inne. Nogi potykaczy są niejednokrotnie wyposażone w mechanizmy stabilizujące, co pozwala umieszczać je również na nierównej nawierzchni;
- roll-up – przenośna kaseta ze zwiniętą wewnątrz grafiką zawierającą materiał reklamowy;
- naklejka na podłogę - naklejka wykonana z wytrzymałej, odpornej na ścieranie i wilgoć folii antypoślizgowej, najczęściej stosowane w sklepach i innych miejscach, w których obserwuje się duży przepływ konsumentów.