Rodzaje plakatów

Zgodnie z definicją, plakat to forma ogłoszenia, reklamy bądź hasło ujęte w artystyczny sposób, zwykle powielane i umieszczane w wielu miejscach publicznych. Plakat zaliczany jest do grafiki użytkowej i w zależności od tematyki oraz pełnionej funkcji może być sklasyfikowany jako plakat plakat reklamowy, wyborczy, propagandowy, filmowy, teatralny lub społeczny.

Plakaty powielane są w technikach drukarskich, takich jak offset czy druk cyfrowy na przeznaczonym do tego papierze plakatowym. Plakaty występują w formie druku jednostronnego na dużym formacie, co najmniej A2.

Plakat propagandowy

Propaganda to nieodłączny element wielu rewolucji. Niejednokrotnie zadaniem plakatów było ratowanie nastrojów społecznych czy szerzenie nowych ideologii. W Polsce pierwsze plakaty propagandowe powstały tuż po odzyskaniu niepodległości w roku 1918.  

Po zakończeniu II wojny światowej, istotną rolę w propagandzie PRL również odegrał plakat. Wszechobecne plakaty propagandowe zachęcały do wyrabiania „200 % normy” czy nawoływały do udziału w głosowaniach.

Plakat propagandowy PRL

Plakaty miały pomóc w odbudowie zniszczonej gospodarki i wspierać rządzących polityków za pomocą prostej i jasnej symboliki, oddziałujących na psychikę odbiorców obietnic dobrobytu i bezpieczeństwa oraz pobudzającej kolorystyki.  

Plakat zewnętrzny i wewnętrzny

Plakat zewnętrzny jest nośnikiem reklamy zewnętrznej (outdoor), której celem jest dotarcie do konsumenta przebywającego poza miejscem swojego zamieszkania. Popularnymi formami plakatów zewnętrznych są billboardy, czyli wielkoformatowe plakaty umieszczane przy drogach lub ulicach poza obszarami zabudowanymi oraz citylight, czyli panele reklamowe zawieszane za szybą wiat przystankowych.

Plakaty reklamowe są jedną z najczęściej stosowanych form reklamy wewnętrznej, nazywanej z języka angielskiego reklamą „indoor”. Przeznaczona jest głównie dla sklepów i centrów handlowych, biur firm, hal wystawienniczych i magazynów. W przeciwieństwie do reklamy zewnętrznej nie wymaga specjalnych zabezpieczeń przeciw warunków atmosferycznych. Plakaty zewnętrzne wyeksponowane są na różnego rodzaju konstrukcjach nośnych o odpowiedniej wielkości.  

Plakaty wyborcze

Plakaty wyborcze są nieodłącznym elementem kampanii. W połączeniu z reklamami w telewizji, radiu czy prasie oraz wiecami, stanowią ogół działań mających na celu przekonani wyborcy do zagłosowania na danego kandydata lub wsparcie danej partii.

Plakat wyborczy prezydenta Andrzeja DudyPlakat wyborczy Andrzeja Dudy

Projektując dobry plakat – zewnętrzny, wewnętrzny czy wyborczy, warto kierować się kilkoma zasadami. Przede wszystkim plakat powinien być atrakcyjny wizualnie, by przyciągnąć uwagę odbiorców. Służy temu zastosowanie wysokiej rozdzielczości druku oraz umiejętnie dobranej palety barw. Projektując plakaty należy również wziąć pod uwagę miejsce ich dystrybucji.

Pozwoli to na odpowiednie dopasowanie rozmiaru plakatu i dostosowanie jakości grafiki. Nie bez znaczenia jest też sam przekaz reklamowy, który powinien być jasny i docierać do odbiorcy w zaledwie kilka sekund. Dobrym pomysłem może być zastosowanie plakatów o wręcz kontrowersyjnym przekazie. Najlepszym przykładem takiego plakatu jest słynna kampania „Papierosy są do d…”.

Ważna jest też sama treść plakatu. Promując wydarzenie, należy zawrzeć na plakacie konkretne informacje, istotne z punktu widzenia uczestników – datę, godzinę oraz miejsce. Promując produkt, należy z kolei skupić się na przekierowaniu odbiorcy do strony internetowej firmy, na której klienci znajdą więcej informacji.  

Korzyści z zastosowania plakatów reklamowych

Korzyści płynące z zastosowania plakatów reklamowych są ogromne. Pozwalają one na przyciągnięcie uwagi odbiorcy i zainteresowanie go produktem lub usługą firmy. Plakaty budują pozytywny wizerunek firmy przy relatywnie niskich nakładach kosztów.

Wykonanie plakatów reklamowych warto zlecić profesjonalnej agencji reklamowej, doświadczonej w produkcji materiałów POS.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl