Ulotki reklamowe - definicja, historia, jak zrobić dobrą ulotkę?

Charakterystyczny dla ostatnich kilkunastu lat błyskawiczny rozwój technologiczny (a co za tym idzie upowszechnienie dostępu do Internetu) sprawił, że spora część naszej codziennej aktywności przeniosła się do rzeczywistości wirtualnej. Reklamodawcy nie pozostali obojętni na tę sytuację i zaczęli koncentrować działania reklamowe właśnie w sieci. Mogłoby się wydawać, że w takiej sytuacji tradycyjne formy reklamy, jak plakaty, bannery czy roznoszenie ulotek błyskawicznie odejdą do lamusa jako nieskuteczne. Wbrew obawom licznych specjalistów tak się jednak nie stało – obecnie ulotki są wciąż powszechnie stosowane przez liczne firmy czy instytucje, a ich skuteczność nadal jest ogromna.

Ulotka reklamowa - przykład

Definicja ulotek

Ulotka reklamowa jest rodzajem druku ulotnego stosowanego w celach informacyjnych albo propagandowych, który z założenia jest przewidziany do błyskawicznego rozpowszechniania. Fachowo ulotki określa się mianem druków bezadresowych, co jest odzwierciedleniem faktu, że nie są adresowane do żadnego konkretnego odbiorcy. Całkowita objętość ulotki może wynosić nawet do czterech stron, choć zdarza się to względnie rzadko.

Najczęściej współcześnie tworzone ulotki są jedno- lub dwustronne. Drukuje się je z reguły na niewielkich kartkach papieru, co ułatwia kolportaż i pozwala osobie czytającej ulotkę błyskawicznie zapoznać się ze znajdującymi się na niej informacjami. Z perspektywy firmy chcącej zareklamować swoje usługi istotne jest, że oprócz czysto reklamowych informacji o ofercie na ulotce może się znaleźć np. także mapka dojazdu do hotelu, menu restauracji czy nawet dane statystyczne dotyczące rozwoju gminy.

Zaprojektowanie, tworzenie i drukowanie nawet dużej liczby ulotek wymaga relatywnie niewielkich nakładów finansowych, a skuteczność kampanii reklamowej opartej na dystrybucji ulotek jest bardzo wysoka. To jeden z głównych powodów niesłabnącej popularności tego nośnika reklamy.

Istnieje wiele sposobów kolportażu ulotek, najpopularniejsze to:

  • rozdawanie (np. przechodniom czy uczestnikom spotkań),

  • roznoszenie do skrzynek pocztowych,

  • wykładanie w miejscach odwiedzanych przez wiele osób (miejsca użyteczności publicznej),

  • dołączanie do prasy (zarówno lokalnej, jak i ogólnokrajowej).

Należy pamiętać, że w myśl obowiązującego w Polsce prawa umieszczanie ulotek w miejscach publicznych do tego nieprzeznaczonych jest wykroczeniem, które podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny.

Krótka historia ulotki

Powszechnie wiąże się początki reklamy w formie ulotek z pojawieniem się technicznych możliwości stworzenia dużej liczby tego rodzaju materiałów, czyli z wynalezieniem prasy drukarskiej przez Gutenberga w połowie XV wieku. Nie da się jednoznacznie stwierdzić, czy ulotki nie pojawiały się w historii ludzkości już wcześniej, ale nawet jeśli tak było, to z pewnością skala zjawiska była jedynie lokalna, a koszty produkcji bardzo wysokie.

Dostępne źródła podają, że pierwsze drukowane ulotki na świecie pojawiły się niemal natychmiast po upowszechnieniu się maszyn drukarskich (w 1450 roku swoje usługi reklamował na ulotkach księgarz Leopold Laubert), a roznoszenie ich stało się bardzo skuteczną metodą docierania do szerokiego grona potencjalnych klientów. Potencjał ulotek został także zauważony przez rozmaite instytucje, które chciały docierać do jak największej liczby osób z różnego rodzaju informacjami, nie zawsze o charakterze reklamowym.

Projektowanie – na co zwrócić uwagę?

Skuteczność ulotki jest bezpośrednio zależna od tego, czy zainteresuje ona odbiorcę na tyle, by był on skłonny zapoznać się dokładnie z jej treścią. Efekt ten zwykle osiąga się dzięki zastosowaniu zwracającej i przyciągającej uwagę szaty graficznej. Warto jednak pamiętać, że nie istnieją wzory czy projekty ulotek, które sprawdzą się zawsze i zadziałają tak samo skutecznie na każdego odbiorcę. Z tego względu poniżej prezentujemy wskazówki i informacje, które warto wziąć pod uwagę podczas prac nad ulotkami:

  • zawsze należy jasno określić cel, którego osiągnięcie ma wspomagać kampania ulotkowa,

  • jeśli ulotka zachęca do skorzystania z usług reklamodawcy, warto zaoferować odbiorcom atrakcyjny rabat lub promocję (najlepiej ograniczoną czasowo),

  • precyzyjne określenie grupy docelowej jest pomocne podczas prac projektowych, ułatwiając dopasowanie treści i formy ulotki do oczekiwań potencjalnych klientów,

  • projekt ulotki powinien być unikalny i pozytywnie wyróżniać się na tle konkurencji – wpadająca w oko szata graficzna pozwoli do maksimum wykorzystać kilka sekund pierwszego kontaktu odbiorcy z ulotką,

  • ulotka jest wizytówką reklamodawcy, warto zatem pamiętać o tym, by była perfekcyjnie dopracowana pod każdym względem (graficznym, formalnym, językowym, jakościowym, itd.),

  • należy unikać przeładowania ulotki nadmiarem treści – w tym przypadku zdecydowanie ważniejsza jest atrakcyjna wizualnie oprawa graficzna, która zachęci do zapoznania się z treścią ulotki oraz (docelowo) z pełną ofertą reklamodawcy,

  • dobrym pomysłem jest opracowanie chwytliwego sloganu, który dodatkowo zwróci uwagę czytającej ulotkę osoby,

  • obrazy przemawiają do ludzkiej wyobraźni znacznie skuteczniej i szybciej, niż tekst, dlatego większość powierzchni ulotki powinny zajmować odpowiednio dobrane grafiki i/lub zdjęcia oraz logo reklamodawcy,

  • ważny jest także odpowiedni dobór formatu ulotki według aktualnie obowiązujących standardów,

  • typowy papier ulotkowy ma gramaturę 135 gram na metr kwadratowy (gsm), ale nic nie stoi na przeszkodzie, by ulotki drukować na papierach o wyższej gramaturze (będą wtedy sztywniejsze, trwalsze, a także bardziej eleganckie),

  • dobór kanałów dystrybucji musi zawsze być przemyślany w taki sposób, by ulotki trafiały do właściwej grupy odbiorców.

Zalety i wady ulotek

Zalety:

  • niskie koszty produkcji, dzięki czemu z tej formy reklamy mogą skorzystać nawet nieduże firmy, nieposiadające dużych budżetów na kampanie marketingowe,

  • ulotki dostarczane do skrzynek pocztowych są czytane znacznie częściej niż wiadomości o tej samej treści od tych samych nadawców, ale rozsyłane za pośrednictwem poczty elektronicznej,

  • możliwość dotarcia do dowolnie dużej i dowolnie określonej grupy docelowej (pod warunkiem skorzystania z odpowiednich kanałów dystrybucji),

  • informacje zawarte na ulotce, o ile są lub mogą być przydatne w przyszłości, sprawiają, że ulotki są przechowywane w domach przez długi czas,

  • możliwość zamieszczenia na ulotce dowolnego przekazu i dotarcia z nim do odbiorców (zwłaszcza lokalnie).

Wady:

  • duża konkurencja (nierzadko wzdłuż ruchliwych chodników ustawia się kilka lub nawet kilkanaście osób rozdających ulotki),

  • nierzetelność roznosicieli ulotek (np. wyrzucanie ulotek zamiast kolportowania ich),

  • negatywne nastawienie do ulotek przypadkowych przechodniów, zwłaszcza w dużych miastach, co skutkuje wyrzuceniem otrzymanej ulotki bez zapoznania się z nią,

  • nietrwałość nośnika (nawet wykonana na dobrej jakości papierze ulotka nadal jest drukiem mało trwałym).

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl