Na polskich uczelniach (nie tylko tych artystycznych) coraz częściej pojawiają się kierunki studiów związane z projektowaniem grafiki dla celów marketingowych. Studia takie cieszą się niemałą popularnością, a po ich ukończeniu absolwenci zwykle nie mają najmniejszych problemów ze znalezieniem pracy. Dla potencjalnego pracodawcy oznacza to, że znacznie łatwiej jest znaleźć dobrego grafika obecnie niż nawet kilka lat temu, ale to nie jedyna różnica pomiędzy osobami wykształconymi na uczelniach o profilu typowo artystycznym a tymi, które ukończyły grafikę reklamową.
Przede wszystkim należy pamiętać, że wciąż do rzadkości należą na państwowych uczelniach kursy grafiki użytkowej prowadzone przez aktywnych zawodowo specjalistów z branży reklamowej. Przekłada się to bezpośrednio na poziom kompetencji i późniejszy profesjonalizm zawodowy absolwentów. Trudno się spodziewać, by ktoś mający minimalny albo zerowy kontakt ze współczesnymi trendami w reklamie był w stanie skutecznie konkurować na rynku pracy z osobą posiadającą praktyczną wiedzę z zakresu strategii i komunikacji reklamowej. Na tym jednak nie koniec.
Co powinien umieć grafik projektowy?
Warto zaznaczyć, że terminy „grafika reklamowa” i „grafika projektowa” stosuje się bardzo często wymiennie, zatem z perspektywy kogoś, kto chce podjąć studia w takim kierunku, można je uznać za równoważne. Najprościej rzecz ujmując grafika reklamowa stawia sobie za cel stworzenie spójnego, przemyślanego i zgodnego z oczekiwaniami zleceniodawcy projektu materiałów reklamowych (rozumianych szeroko). Aby ten cel osiągnąć, niezbędna jest nie tylko kreatywność oraz znajomość bieżących trendów, ale również spora wiedza praktyczna.
Z tego właśnie względu jednym z największych priorytetów dla każdego grafika projektowego powinno być zdobycie umiejętności, które ułatwiają pracę i usprawniają proces dostarczania klientowi gotowego projektu spełniającego wszystkie jego wymagania i oczekiwania. Do tego rodzaju kompetencji można zaliczyć między innymi:
-
zdolność prowadzenia klarownego dialogu z klientami (zarówno obecnymi, jak i potencjalnymi) oraz wychwytywania ich intencji,
-
gotowość do wprowadzania w projekcie poprawek wymaganych przez klienta niezależnie od własnego zdania na ten temat,
-
praktyczna znajomość obsługi najpopularniejszych i najlepiej sprawdzających się w danego typu projektach programów graficznych oraz innych narzędzi wspomagających pracę grafika,
-
świadomość i umiejętność zastosowania w praktyce (czyli w projekcie) współczesnego plastycznego języka reklamy,
-
specjalizacja w jednej lub kilku dziedzinach grafiki (grafika multimedialna, grafika wydawnicza, prezentacje, itd.),
-
umiejętność logicznego argumentowania i uzasadniania wyglądu poszczególnych elementów w obrębie danego zlecenia (również na etapie pomysłu),
-
gotowość do przyjęcia krytycznych uwag ze strony klienta oraz ograniczeń nawet w sytuacji, gdy pierwotne zlecenie zakładało pełną swobodę twórczą.
Rzecz jasna powyższe wyliczenie nie wyczerpuje w pełni wszystkich możliwości i należy je traktować raczej jako rodzaj drogowskazu dla początkujących grafików, którzy swoją przyszłość wiążą z marketingiem. W tym kontekście widać także bardzo wyraźnie, że pomiędzy pracą grafika reklamowego a artystycznego istnieje ogromna różnica: artysta sam sobie jest żeglarzem, sterem i okrętem, który tak naprawdę nie musi posiadać żadnej wiedzy dodatkowej. Grafik reklamowy natomiast, jeśli chce liczyć na jakiekolwiek zlecenia, musi się nieustannie dokształcać i być na bieżąco z najnowszymi trendami nie tylko w grafice użytkowej, ale także i w branży reklamowej (trendy marketingowe, psychologiczne mechanizmy reklamy, aktualne potrzeby rynku, najnowsze technologie, zasady komunikacji wizualnej, itd.).
Grafika użytkowa kontra grafika artystyczna
W odróżnieniu od grafiki artystycznej (zwanej także warsztatową) twórca grafiki projektowej musi znać nie tylko klasyczne techniki plastyczne, ale także potrafić opracowywać rozmaite formy prezentacji i informacji wizualnej (m. in. logo, typografię, wygląd opakowań, itp.). Do jego obowiązków należy również przygotowywanie już istniejących grafik do dalszej obróbki, czyli do druku na nośnikach fizycznych oraz do publikacji w Internecie.
Nie można także zapominać, że w zupełnie inny sposób określana jest wartość grafiki artystycznej, a inaczej podchodzi się do grafiki użytkowej. Tę pierwszą zwykle podziwiamy na wystawach i wernisażach, z drugim typem spotykamy się praktycznie na co dzień i niemal na każdym kroku. Już sam ten fakt sprawia, że do walorów estetycznych i artystycznych tego rodzaju twórczości nie przywiązujemy szczególnej wagi.
Wpływ na odbiorcę jest także różny – o ile grafika warsztatowa ma za zadanie przede wszystkim wzbudzać w indywidualnym odbiorcy przeżycie w wymiarze estetycznym i duchowym, o tyle grafika reklamowa jest nastawiona na konkretny efekt w postaci dokonania zakupu lub skorzystania z oferty przez odbiorcę.
Jako uznany w Polsce producent materiałów POS doskonale zdajemy sobie sprawę z siły oddziaływania dobrze zaplanowanej i przemyślanej kampanii reklamowej. Wiemy, że bez przyciągającej uwagę szaty graficznej oraz odpowiedniego wyeksponowania oferty szanse powodzenia kampanii znacznie się zmniejszają. Dlatego właśnie zapraszamy do kontaktu z nami wszystkie podmioty, które chcą w interesujący i niebanalny sposób zaprezentować swoje reklamy graficzne – więcej szczegółów znaleźć można na naszej stronie internetowej pod adresem http://posshop.pl.