Najprościej rzecz ujmując fotografia reklamowa to zdjęcia, które są tworzone na zlecenie określonego podmiotu po to, by zaprezentować jego ofertę w możliwie najatrakcyjniejszy, a jednocześnie interesujący dla potencjalnego odbiorcy sposób. Definicja powyższa byłaby jednak nie do końca pełna bez zwrócenia uwagi na bardzo istotny aspekt fotografii o charakterze reklamowym, mianowicie na jej statyczność.
Każde zdjęcie zawiera bowiem całkowicie nieruchomy obraz i to właśnie ten obraz twórcy reklam starają się wszelkimi dostępnymi sposobami uatrakcyjnić na tyle, na ile to tylko możliwe. Siłą rzeczy głównym zadaniem tak rozumianej fotografii reklamowej jest przyciągnięcie uwagi konsumenta i zachęcenie go do skorzystania z reklamowanej oferty - czy to w postaci nabycia określonej usługi, czy to w formie zakupu produktów.
Ogromną rolę odgrywa w tym fakt, że człowiek znacznie łatwiej i szybciej przyswaja informacje podane w formie graficznej niż czysty tekst (nawet jeśli jest on przystępnie napisany). Ponadto należy pamiętać, że mało która osoba patrząca na zdjęcie reklamowe ma pełną świadomość tego, co widzi. Znakomita większość konsumentów nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że mają do czynienia z bardziej lub mniej ukrytym przekazem marketingowym.
Jesteś zainteresowany reklamą? Materiały POS mogą być idealnym rozwiązaniem dla twojego biznesu!
Zapraszamy po więcej informacji!
Zdjęcia reklamowe są w tym kontekście czymś znacznie więcej, niż tylko sposobem prezentacji danego produktu. Stają się nośnikiem najważniejszych danych na jego temat, a zarazem skutecznym narzędziem perswazyjnym. Efektywność jest tym większa, im bardziej odbiorcy takich reklam są nieświadomi faktu obcowania z treściami czysto marketingowymi.
Zdjęcia reklamowe – klasyfikacja
Rozmaite źródła przyjmują odmienne kryteria klasyfikacji (najczęściej spotyka się podział ze względu na zastosowanie), jednak najogólniej rzecz ujmując zdjęcia reklamowe można podzielić na takie, na których treści reklamowe są prezentowane bezpośrednio i na takie, które zawierają treści reklamowe w ujęciu niebezpośrednim.
Można wyróżnić również fotografie reklamowe, na których nie znajdują się żadne podane wprost lub nie wprost odniesienia do reklamowanego produktu, jednak w naszym kraju kampanie tego rodzaju należą raczej do rzadkości.
Ujęcie bezpośrednie oznacza, że reklamowany produkt znajduje się na pierwszym planie i osoba oglądająca taką fotografię nie ma żadnych wątpliwości, iż jest to reklama danego produktu. W ujęciu niebezpośrednim natomiast głównym tematem jest określona sytuacja lub krajobraz, w które jednak umiejętnie i nienachalnie wkomponowany jest reklamowany produkt (np. stanowi istotny element tła). Istnieje także nurt fotografii reklamowych mających wywoływać emocje (nierzadko skrajne) albo nawet wprost szokować. Dobrym przykładem tego ostatniego typu fotografii są zdjęcia zamieszczane na pudełkach papierosów, we wręcz naturalistyczny sposób pokazujące negatywne konsekwencje palenia tytoniu.
Częstym elementem fotografii reklamowej jest hasło do zdjęcia lub jakiś sugestywny opis, nie jest to jednak element obligatoryjny. Przyjmuje się jednak, że jeśli jednak ma występować ze zdjęciem, to w żadnym wypadku tekst nie może dominować nad obrazem.
Istotne elementy
O kilku zasadach wspomnieliśmy już powyżej, ale poza nimi istnieją też inne, równie ważne dla każdego, kto chce robić dobre zdjęcia reklamowe. Poniższą krótką listę można potraktować jako swego rodzaju podstawowy poradnik (czy może raczej kierunkowskaz), ponieważ branża reklamowa ze swej natury cechuje się dużą zmiennością. O czym zatem trzeba jeszcze pamiętać?
-
dla siły przekazu fotografii reklamowej istotny jest każdy element zdjęcia, zaczynając od rozmiaru i kształtu, a na proporcjach, kolorystyce i kompozycji kończąc,
-
tekst ma być jedynie dodatkiem, oprawą dla zdjęcia,
-
zasadniczym zadaniem fotografii reklamowej jest uwypuklenie wszystkich pozytywnych cech produktu lub pokazanie go tak, by wywoływał wyłącznie pozytywne skojarzenia,
-
właściwie zaprezentowana na zdjęciach oferta przyniesie znacznie większe zyski niż nawet najbardziej rozbudowana informacja czysto tekstowa,
-
najważniejsza różnica pomiędzy fotografią produktową a reklamową polega na tym, że ta pierwsza skupia się wyłącznie na uchwyceniu detali, natomiast zdjęcia reklamowe powinny uwypuklać atrakcyjność danego produktu.
Moda czy konieczność?
Obecnie na rynku pojawia się coraz większa liczba agencji czy fotografów oferujących swe usługi w zakresie wykonania fotografii reklamowych. Trudno się dziwić, ponieważ zarobki w tej branży są co najmniej satysfakcjonujące, a sama praca bywa oceniana jako łatwa i przyjemna (szczególnie przez amatorów, którzy dopiero zaczynają przygodę z fotografią reklamową). Warto jednak mieć na uwadze, że tak naprawdę to ciężkie, odpowiedzialne i wymagające kreatywności zajęcie, w którym lata doświadczenia zawodowego są równie ważne, jak ukończone szkolenia i posiadana wiedza teoretyczna (np. ta zdobyta na studiach kierunkowych związanych z fotografią).
Profesjonalizm i warsztat danego fotografa zawsze należy jednak oceniać przeglądając portfolio zawierające zrealizowane dotychczas przez niego projekty i kampanie. Dzięki temu ma się bezpośredni wgląd w to, jak dana osoba postrzega rzeczywistość, a tym samym czy jej „wizja artystyczna” będzie spójna z naszym wyobrażeniem na temat planowanego kształtu kampanii. Nie ma bowiem wątpliwości co do tego, że profesjonalne zdjęcia reklamowe mogą być czynnikiem decydującym o sukcesie albo porażce całej kampanii reklamowej.