Współczesny rynek marketingowy jest tak ogromny, że dla wielu podmiotów chcących znaleźć i zatrudnić agencję, która rzetelnie i skutecznie zajmie się działaniami promocyjnymi oraz prowadzeniem kampanii reklamowej, zadanie to jawi się jako niemal niewykonalne. Sprawy nie ułatwia ani trochę fakt, że praktycznie każda agencja przekonuje, że jest najlepsza, najbardziej innowacyjna, najskuteczniejsza oraz najtańsza na rynku. Trudno się dziwić, że w takim chaosie informacyjnym łatwo się pogubić i dokonać niewłaściwego wyboru. Jak się zatem ustrzec przed błędem, jak dokonać wyboru i na co zwrócić uwagę, by środki zainwestowane w kampanię reklamową przyniosły oczekiwany efekt?
Priorytety i cele
Każdorazowo punktem wyjścia powinno być jasne, klarowne określenie celów i potrzeb, od tego bowiem w sporej mierze zależeć będzie, jakiego typu i wielkości agencji należy poszukiwać. Zupełnie inny zakres obowiązków i ilość pracy czeka agencję, której zadaniem będzie kompleksowa obsługa dopiero co uruchomionego biznesu, inny zaś zestaw zadań będzie czekał speców od marketingu próbujących np. ocieplić wizerunek marki już od lat istniejącej na rynku.
Kiedy już znany jest (nawet w dość ogólnym zarysie - choć oczywiście im dokładniej, tym lepiej) zakres potrzeb, warto ustalić hierarchię ważności poszczególnych działań, tym samym przydzielając priorytety do poszczególnych zadań.
Dla agencji to znaczne ułatwienie pracy nad projektem, dla zleceniodawcy natomiast podstawa, na której można się oprzeć podczas monitorowania przebiegu kampanii marketingowej. Na tym etapie współpracy łatwo jest też sprawdzić przynajmniej do pewnego stopnia profesjonalizm danej agencji – prawdziwi zawodowcy będą potrafili na przykład bez najmniejszych problemów i bardzo konkretnie wytłumaczyć klientowi, w jaki sposób ich działania przełożą się na pożądany efekt.
Budżety na kampanie reklamową
Kolejną ważną sprawą jest precyzyjne określenie budżetu, który zostanie przeznaczony na działania marketingowe. Pozwoli to nie tylko kontrolować wydatki na kampanię, ale także posłuży jako kolejny sposób na skrócenie listy potencjalnych wykonawców. Warto dodać, że wiele spośród funkcjonujących obecnie na rynku agencji ma określoną specjalizację (dla przykładu: są agencje pracujące dla dużych, międzynarodowych koncernów, są takie, które zajmują się praktycznie wyłącznie startupami, a jeszcze inne „celują” w segment przedsiębiorstw małych i średnich, i tak dalej). Dzięki temu zawężenie wyboru do kilku agencji możliwie najlepiej odpowiadających potrzebom nie powinno być trudne. Nadal jednak jest ich kilka (albo nawet kilkanaście), a potrzebna jest jedna. Jak ją wybrać?
Nie wszystko złoto, co się świeci
Jednym z ważniejszych kryteriów podczas podejmowania ostatecznej decyzji co do wyboru agencji reklamowej jest rzecz jasna kwota, którą trzeba będzie zapłacić za usługi przez nią świadczone. Warto jednak mieć świadomość, że nie zawsze najniższa cena będzie najlepszym wyborem, bo znacznie ważniejsze jest doświadczenie i rzetelność. Nader często dochodzi do tego, że po zapłaceniu takiemu taniemu wykonawcy za zlecenie praca zostaje wykonana byle jak albo nawet w ogóle. Nigdy zatem nie należy kierować się wyłącznie kwestiami finansowymi, ponieważ szukanie jak najtańszej okazji w większości przypadków skutkuje koniecznością wydania większej sumy, niż się początkowo zakładało.
Poniżej prezentujemy jeszcze kilka dodatkowych sugestii i porad, które pomogą dokonać dobrego wyboru podczas zatrudniania agencji reklamowej:
-
jedną z najważniejszych rzeczy jest komunikacja pomiędzy agencją a firmą, dla której dana agencja pracuje, dlatego zawsze warto upewnić się, że po stronie agencji sugestie ze strony zleceniodawcy są nie tylko aktywnie słyszane, ale także dyskutowane bezpośrednio z firmą oraz wdrażane po dojściu do zadowalającego obie strony kompromisu;
-
warto zapytać wprost o bezpośrednie doświadczenie agencji w branży, w której dana kampania będzie prowadzona, gdyż przekłada się ono na skuteczność działań marketingowych;
-
o ile to możliwe (a w przypadku profesjonalistów powinno być), warto przeanalizować dotychczasowe osiągnięcia i dokonania każdej z rozważanych agencji, zapoznać się z wynikami zakończonych kampanii oraz przejrzeć portfolio zawierające przykładowe realizacje projektów – pozwoli to wyeliminować te agencje, które jedynie się przechwalają, ale nie potrafią lub nie chcą podeprzeć deklaracji konkretami. Dobrym pomysłem jest kontakt z poprzednimi klientami danej agencji i zapytać o to, jak przebiegała współpraca;
-
z dotrzymywaniem terminów bywa rozmaicie i warto mieć tego świadomość – agencje reklamowe rzadko kiedy pracują wyłącznie dla jednego klienta jednocześnie, siłą rzeczy zdarzają się więc rozmaite opóźnienia i przesunięcia deadline'ów. Wynikają one czasem także ze zmiany koncepcji czy strategii kampanii już podczas jej trwania, ale każde takie spóźnienie powinno być przez agencję zakomunikowane zleceniodawcy. Wymaga tego szacunek do partnera biznesowego – jeśli takiej komunikacji brakuje albo podawane klientowi powody przesunięcia terminów są mało wiarygodne, to i sama agencja oraz jakość jej usług również nie należą do wiarygodnych;
-
nie warto domagać się kreatywności za wszelką cenę – w wielu sytuacjach znacznie skuteczniejsze będą sprawdzone, przetestowane rozwiązania dopasowane do potrzeb danego biznesu. W tym kontekście warto wspomnieć o jeszcze jednej sprawie: jeśli agencja proponuje niestandardowe rozwiązania tylko dlatego, że takie są trendy albo że robi tak konkurencja, to nawet nie warto podejmować z taką agencją współpracy. Innowacyjność i kreatywność są w cenie, ale tylko pod warunkiem, że ich zastosowanie ma konkretne usprawiedliwienie w postaci ułatwienia osiągnięcia założonych celów czy realizacji strategii budowania marki;
-
bardzo dobrym pomysłem jest uzyskanie od agencji informacji na temat narzędzi, które zostaną użyte podczas kampanii, sposób analizowania przebiegu kampanii, a także ustalenie regularnego raportowania postępów prac nad nią (w dowolnym interwale czasowym, ale na początku kampanii bezwzględnie nie rzadziej, niż raz w miesiącu);
-
zawsze warto pytać o kwestie niejasne, nie dając się jednocześnie zbyć ogólnikami w rodzaju „tak się teraz robi” i podobnymi. Współpraca polega na obustronnym dialogu i wypracowywaniu satysfakcjonujących i skutecznych kompromisów, a jeśli jakaś agencja nie jest do niego skłonna, to nie warto z nią wchodzić w relacje biznesowe (bo współpracą taki układ na pewno nie będzie);
-
zawsze trzeba dowiedzieć się, na jakich dokładnie warunkach i na jak długo będzie zawierana umowa o współpracę, jakie są ewentualne kary za wcześniejsze zerwanie umowy lub niedotrzymanie jej warunków, jaki będzie model rozliczeniowy oraz w jaki sposób będą rozwiązywane kwestie sporne, jeśli się pojawią.
Agencja Rodan
Jako agencja reklamowa „Rodan” mamy siedzibę w Poznaniu, funkcjonując w branży już od 25 lat. Doskonale wiemy, że podstawą każdej skutecznej kampanii reklamowej jest dobrze opracowana i przemyślana strategia. Jednym z kluczowych elementów każdej takiej strategii jest zainteresowanie potencjalnych klientów ofertą – dzięki produkowanym przez nas materiałom POS atrakcyjna prezentacja materiałów reklamowych jest znacznie łatwiejsza (standy, gabloty, potykacze, itd.). Na stronie http://posshop.pl można zapoznać się z naszą pełną ofertą, do czego serdecznie zapraszamy!